Ett varningens ord

Först kanske jag skall varna för att konsumtion av franska ostar är starkt vanebildande och kan lätt orsaka en oönskad viktuppgång. För egen del innebär flytten ganska snabbt en viktökning på ca 2 kg. I början märktes det inte så mycket men det hängde nog ihop med de dagliga långa promenaderna till Paris sevärdheter.

Medelparisaren ser dock ganska vältränad ut trots all god mat som finns att tillgå. Det tror jag beror på att han/hon rör på sig i ganska stor grad och även på det sätt de äter. Som svensk är man ju van att lämna tallriken renskrapad och när osten sedan kommer fram så äts den också upp samtidigt som vinflaskan tömmes. Numera så har jag gått över till att njuta av osten i mindre portioner och både vinet och osten kan då njutas under flera dagar. Framförallt getostar kan också smaka ännu godare om de får ligga till sig ytterligare några dagar. En rejäl långpromenad eller annan fysisk aktivitet dagen efter och man kan definitivt njuta mer av ostarna utan att behöva göra nya hål i livremmen.

2 svar so far »

  1. 1

    stephan said,

    Jag saknar din ostblogg! Förstått att du svängt norrut. Jag gjorde tvärtom och bor numera i Frankrike. Eftersom du blev så tyst så började jag med en egen enkel ostblogg, länk från matbloggen.
    Skulle gärna diskutera mat & ost & vin & Frankrike. Är Fb ett alternativ?
    Om du är intresserad av det kan du lämna meddelande, annars är du ju välkommen till min osthylla 🙂

  2. 2

    Johnb953 said,

    I think this is one of the most important info for me. And i am glad reading your article. But wanna remark on few general things, The web site style is ideal, the articles is really excellent D. Good job, cheers gebckggkgecd


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

