Hallå världen

Jag har alltid tyckt om ost. Typen av ost som jag konsumerat har givetvis varierat genom åren, från barndomens frallor med ost på till baguette med brie och skinka som var standardlunch för en tågluffare med begränsad budget. Så småningom så blev en ostbricka en del av en bättre middag, urvalet av ostar styrdes för det mesta av den lokale handlarens lilla ostdisk men ibland så blev det också inköp hos en ”riktig” osthandlare när man ville bjuda till lite extra av någon anledning.

Sedan snart två år så är Frankrike mitt tillfälliga hemland. Detta har påverkat mitt ostintresse oerhört mycket. Att komma till Frankrike och upptäcka att det inte bara är de franska vinerna man skall försöka lära sig lite om utan även de franska ostarnas komplexa värld, har blivit en trevlig utmaning som jag gladeligen ger mig hän åt varje dag. Att starta en ostblogg har varit en idé som jag själv burit på, andra tjatat om men det har aldrig blivit något mer av det än några halvhjärtade försök. Nu känns det dock helt rätt och jag skall göra ett försök att berätta om mina favoritostar, osthandlare och annat som har ostanknytning. Tyngdpunkten kommer givetvis att ligga på franska ostar men jag tror att det räcker som inspirationskälla ett bra tag.

Le Port Marly den 20 oktober 2008

/Daddy-T

1 Response so far »

  1. 1

    Rebecca said,

    Jag håller med om att franska ostar är fantastiska. Ofta använder jag dem i mina bröd. Det ger bra glutenbildning hos degen, och en angenäm smak. Jag ser fram emot att lära mig mer av dig.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

