La tyrosémiophilie

Tyrosémiophilie är benämningen på att samla etiketter från ostar. En sökning på Google visar inte oväntat att detta är något väldigt franskt och dessutom en ganska ovanlig hobby. Benämningen kommer från det grekiska ordet tyros som lär betyda ost om jag har förstått det hela rätt.

I Frankrike så finns Club Tyrosémiophile de France vars ordförande heter Alain Chruchet. Jag hittade en intervju med honom i nätupplagan av Ouest France. För den som har svårt för franskan kan man ju alltid prova med att använda google/translate men i detta fallet så blir resultatet minst sagt obegripligt men ganska komiskt.

Så för den som känner att han eller hon vill ha en mer udda hobby en fjärilssamlande så kan ju tyrosémiophilie vara ett alternativ, posten som ordförande i den svenska upplagan av klubben är troligtvis ledig. Nedan så publicerar jag en etikett från min nyligen påbörjade samling. Noteras kan att etiketten kommer från en Camembert utan AOC-beteckning men likväl så var den väldigt god. Den kommer från ostaffären med samma namn som man hittar i St. Germain-en-Laye.

camembert-st-suzanne1

1 Response so far »

  1. 1

    Kinna said,

    Fint blogg du har. Jag ska läsa lite mer vid tillfälle men jag gillar det jag ser!


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

