Camembert till lunch?

dsc02934

Visst kan man äta Camembert till lunch. Allt som krävs är att man har tillgång till en ugn. Så här enkelt är det och det blir lunch för två personer:

  1. Sätt ugnen på 210 grader
  2. Dela en Camembert i två halvor och lägg tillbaka halvorna i varsin askhalva.
  3. Knäck ett ägg över över respektive osthalva och pudra på med paprikapulver.
  4. In i ugnen med askhalvorna i ca 15 minuter och servera därefter med lite sallad och baguette.

Vågar inte göra en analys av hur hälsosam den här rätten är men den smakar förträffligt. Förhoppningsvis passar den in i någon av de viktdieter som är populära nu.

6 svar so far »

  1. 1

    Fredrik said,

    Det ska provas. Jag tar för givet att det är en ”riktig” Camembert.

    Det är en jag-ska-ut-och-springa-innan-lunchen-lunch tror jag 😉

  2. 2

    Märta said,

    Låter ju hur gott som helst! Skippar man brödet så funkar det ju med GI-metoden i alla fall… Men man kanske inte vill skippa det? I alla fall intre om man kan få tag på en riktigt god välbakad baguette. Eller så byter man ut mot grövre bröd förstås.

  3. 3

    […] ugnsbakad camembert. Knäck två ägg över en delad Camembert de Normandie + paprikapulver… ja läs själva. Ost, […]

  4. 4

    newbiecooking said,

    Det där måste jag testa!

  5. 5

    Kerstin Norrman said,

    Hej Torbjörn!
    Jag har svårt att äta fast föda eftersom jag är strålbehandlad mog halsen och har förlorat min saliv. En av de få saker jag kan äta är Cemenbert eller Brie, om jag kan få dem till det stadium då de är i det närmaste rinnande. Det är inte alltid enkelt med de sorter vi kan få här i Sverige. Jag lyckas oftare med Camenbert än med Brie.
    Ostfondue är också något jag kan äta. Min svärson gjorde en underbar sådan i höstas, men det var svårt att hitta något bra recpt. Den här kom till av en slump av vad som fanns att tillgå, och hade kanske därför inte de rätta proportionerna.
    Han är mycket matintresserad och när han hörde talas om Din ostblogg,bad han mig skriva till Dig och fråga om vi kunde få ett recept på en god ostfondue????
    Många hälsningar och lycka till! Kerstin Norrman (jag är en kusin till Din mamma och har fått adressen av henne).

  6. 6

    Staffan said,

    En god variant av oeufs en cocotte. Mättande var det också.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

