Veckans AOC – Valençay

Valençay är en getost som tillverkas i den historiska regionen Berry. Med dagens geografi så blir det departementet Indre som tillhör regionen Centre, ganska så mitt i Frankrike och strax söder om Loiredalen. I Valençay finns även ett maffigt slott och det var där som osten enligt historien fick sin form som en avhuggen pyramid. AOC sedan 1998.

dsc03001-1

Ursprungligen skall osten varit utformad som en perfekt fyrsidig pyramid. År 1799 återvände Napoleon från flera års strider i Egypten där hans armé blivit besegrad. På slottet Valençay fick han då syn på ett antal ostar med perfekt pyramidform vilket tydligen inte var vad han önskade vila ögonen på efter sitt egyptiska äventyr. I ilska drog Napoleon fram svärdet och kapade toppen på ostpyramiderna. Detta skall även vara orsaken till att det inte finns franska ostar som har en perfekt pyramidform utan de är avkapade på toppen.

Osten tillverkas av obehandlad getmjölk och ostmassan läggs i formar där avrinningen sker utan att man pressar den. Efter avrinningen behandlas den med saltad aska och lagras minst 7 dagar men oftast upp mot en månad.Pyramiden har en bas på ca 6-7 cm och i toppen en bredd på ca 4 cm, höjden varierar mellan 6-7 cm. Vikt mellan 200 och 250 gram. Det utanpåliggande asklagret har en gråaktig färg och innanmätet är inte torrt men inte heller krämigt, mittemellan alltså.

En ganska tydlig getostsmak och väldigt god tycker jag och då speciellt tillsammans med ett glas Sancerre.

9 svar so far »

  1. 1

    Fredrik said,

    Har du något till getosten eller brukar du avnjuta dem naturella? TIll sådana här ”torrare” getostar brukar jag tycka det är gott med någon marmelad, inget kex dock.

    Kul historia, den där Napoleon alltså.. hehe

  2. 2

    Daddy-T said,

    Getostarna tycker jag bäst om naturella men det händer ju att man fastnar vid marmeladhyllan på Monoprix. De har en serie med marmelader som skall passa till olika ostar. För getost så är det en fikonmarmelad med inblandade krossade valnötter som jag kan rekommendera.
    Det finns fler varianter på hur pyramiden kapades men tycker nog att Napoleonhistorien är i topp

  3. 3

    Daniel said,

    Hej Daddy T Nutella är väl ingen rolig produkt men något svennar kan reletera till. Kan du komma över Praline eller något hos din chokladhandlare är det verkligen mycket bättre. Lycka till och ha det så gott mvh Daniel

  4. 4

    Anna said,

    Jag har ett ost tips=)
    Brorstorps blåmögel. Den och St. Agur är mina favorit ostar. Jag hittade Brorstorps blåmögelost på GastroNord och blev förälskad. Jag vet att den bl finns på Hötorgshallen i Stockholm.

  5. 5

    Daddy-T said,

    St Agur har jag provat men Brorstorps blåmögel låter som en utmaning. Skall ha namnet i minnet vid nästa Sverigebesök.

  6. 6

    Martin P said,

    Vilken trevlig blog du har, kul att någon tar steget fullt och sätter sådant fokus på ost. Tack för din kommentar i min blog. Lovar att fotografera portercheddarn så fort som möjligt.

  7. 7

    […] bli Frankrikes kejsare. Napoleon skulle sedemera också hjälpa till att modellera om getosten Valençay. Tags: brebis, fårost, korsika, Minatu, […]

  8. 8

    stephan said,

    Mycket intressant blogg. Har just nu sâ korta internettider. Kommer att kolla mer när jag kommer hem.
    Pâ min reseblogg hittar du bilder frän Chateau de Valency. Minns jag rätt sâ finns ävan bild av osten och deras AOC vin. Stiligt slott!

  9. 9

    […] Förutom dessa viner så fick vi prova underbar ost. Till Sauvignon Blanc fick vi prova en Valençay. Detta har jag hämtat från Ostbloggen: […]


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

