En crottin för den motorintresserade, del 2

super-meme_0001

Sökandet på förklaringen till varför det finns en gokart på etiketten till Crottin Super Mémé har inte avstannat, mycket tack vare den nyfikne Esping.

Telefonnumret var inte så svårt att hitta på de franska gula sidorna men att få ett svar verkar nästan omöjligt, kanske det går snabbare att skriva ett brev. Jag har frågat hos flera osthandlare och givetvis fanns det till slut någon som kunde svara. Gocarten finns där för att ett barnbarn till osttillverkaren tävlar i gocart. Namnet på barnbarnet är ännu okänt dock skall det vara en tjej som skall vara framgångsrik på nationell nivå. Nästa steg blir att försöka få detta bekräftat.

När jag tittade till på etiketten igen så såg jag att jag missat en accent på det sista e-et i mémé. Med den lilla krumeluren så förvandlas ordet genast och blir till ett familjärt farmor/mormor. Detta stämmer bra med osthandlarens uppgift att det var gokartförarens mormor (eller farmor) som vill visa sin upskattning av sitt barnbarn med nämnda chèvre.

2 svar so far »

  1. 1

    esping said,

    Tack for dina anstrangningar. Vilken fantastisk och rorande historia. En finare hyllning kan val inte ett barnbarn fa. Nu maste ju osten provas.

  2. 2

    Daddy-T said,

    Tack själv för påminnelsen att ta reda på det hela. Dessutom så kom jag p att min osthandlare sa att mormor själv fortfarande körde go-kart själv. Kanske förklaringen till ostens namn ”Super-mormors crottin”


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

