Fromage traditionnel ”Minatu”

u-pecurinu1

Ett av två spontaninköp som jag gjorde på vinmässan i grannbyn Louveciennes för några veckor sedan. Jag fastnade vid bordet med korsikanska specialiteter och kunde inte låta bli att inhandla detta smörgåspålägg som väger sina modiga 450 gram och är tillverkad av fårmjölk.

Försäljaren upplyste om att det var en ganska stark ost, vilket fick till effekt att jag genast bestämde mig för att inhandla den. Provsmakning fanns inte av denna produkt och det förstår man när man väl hemma strippat den från ett antal lager plastfolie och därefter några noggrant inlindade papperslager. En doft som gör att man tar ett steg tillbaka och inser att detta är definitivt ingen ost som kan fungera som ersättare för den  Skrattande Kon.

En traditionell ”Minatu” med pikant smak och perfekt att breda på bröd, upplyser Fromagerie Pierucci om i sitt informationsblad. Instämmer till fullo men inser att övriga familjen knappast kommer att acceptera att denna ost ställs fram på frukostbordet dagligen. Hållbarheten skall dock vara god så att den får nog chansen att komma fram då och då. Ett idealiskt användningsområde tror jag är när det vankas fotboll på TVn och då tillsammans med en korsikansk öl, vinglaset känns inte aktuellt i detta sammanhang.

Fromage Minatu

Fromage Minatu

Korsika är en fransk ö i medelhavet och en egen region. På denna vackra ö föddes 1769 Napoléon Bonaparte som senare i livet skulle bli Frankrikes kejsare. Napoleon skulle sedemera också hjälpa till att modellera om getosten Valençay.

5 svar so far »

  1. 1

    Fredrik said,

    Häftigt! Om jag inte minns fel är det ju nästan exakt likadan ost som Asterix & Obelix fick lukta på i albumet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Asterix_p%C3%A5_Korsika

  2. 2

    Daddy-T said,

    Hoppsan, hittar inte det albumet i hyllan så jag skall genast iväg och tjuvläsa i bokahandeln.

  3. 3

    Kinna said,

    Vad kul att du skriver igen. Jag älskar dina ostreportage!

  4. 4

    Sofia said,

    Låter väldigt spännande!

    Det är bara att konstatera att om man hade läst sin Asterix-läxa ordentligt före Korsikabesöket för några år sedan så hade jag ägnat tid åt att leta efter osten.

  5. 5

    Daddy-T said,

    Och nu kanske man skall titta efter lite noggrannare i fler Asterixalbum.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

