Mothais sur feuille

mothais-sur-feuille

Ännu en getost från regionen Poitou Charentes i sydvästra Frankrike. Det som skiljer denna ost markant från övriga getostar är att den lagras tre till fyra veckor i ett rum med 100 % luftfuktighet och ingen ventilation. Under lagringen ligger ostarna på kastanjeblad som sedan följer med vid försäljningen och gör den lätt igenkännbar.

Opastöriserad mjölk och den runda osten har en diameter på ca 10 cm och är 3 cm tjock. Mitt exemplar kom från Fromagerie Paul Georgelet i Villemain och tyvärr så blev jag lite besviken. Konsistensen var bra, lätt krämig ungefär som en Selle-sur-Cher, men getostsmaken var alldeles för svag för att passa mig.

5 svar so far »

  1. 1

    Sofia said,

    Kul att följa dina ostprovningar. Låter som en intressant ost. Udda att den lagras med hög luftfuktighet. Tråkigt att du blev besviken, men trampar man oprovade marker så kommer man ibland att bli besviken. 😉

    Själv förgyllde jag kvälle igår med att äta sista biten av min sörmlands ädel ackompagnerat av lite plommonmarmelad och ett litet glas portvin.

  2. 2

    Daddy-T said,

    Givetvis skall den få en chans till,

  3. 3

    Anna said,

    Har du något tips på en god getost? Jag har testat några, men inte hittat någon jag fastnat för.

  4. 4

    Daddy-T said,

    Selle-sur-Cher, en getost med asklager från Loire är en av mina favoriter. Crottin de Chavignol är en annan lite torrare getost men som också är väldigt god.

  5. 5

    […] Mothais sur feuille återkommer här i ny skepnad som modell i ett sent lördagsexperiment. Känner att detta gav […]


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

