Golka

golka

Förra veckans besök från Sverige innebar att jag för första gången fick möjlighet att testa polsk ost. Golkan var tillverkad av pastöriserad komjölk och hade en distinkt röksmak. Enligt etiketten så skall den komma från trakterna kring Zakopane, som man hittar i södra Polen i bergskedjan Karpaterna.  Hur rökningen gått till återstår ännu att utröna, eftersom det är en traditionell polsk ost så hoppas jag att det inte är en ost som enbart utrustats med aromer.

Doften av tjära fick oss att tänka på fiskelägena vid Skillinge och Brantevik och det får  tjänstgöra som surrugat för årets konstrunda på Österlen nu till påskveckan, vi har nämligen helt andra planer i år. Smaken fick mig omgående att tänka på en ännu oidentifierad rökt korv som jag ätit många gånger under min uppväxt. Tyvärr har jag ännu inte efter flera dagar lyckats komma på vilken rökt korv det handlar om. Till denna ost rekommendas en kall pilsner.

8 svar so far »

  1. 1

    P. said,

    Strövelstorp eller Marieholm är inga dåliga gissningar.

  2. 2

    Sofia said,

    Rökt ost är ett oprovat område för mig. Jag ahr förstått att en del vegetarianer med korv-/kasslerabstinens använder rökt ost som smaksättning i mat, men det handlar säkert inte om Golka. Intressant hursomhelst. Var den god?

  3. 3

    Daddy-T said,

    Finns korvarna kvar så skall jag testa i sommar. Rökt ost kan säkert fungera som rökt korv för vegetarianer. Tveksamt om den kan kallas god men det beror kanske på vad man förväntat sig.

  4. 4

    Joel said,

    Ungrarna är också förtjusta i rökad usst. Jag tycker den kan ha sin plats, i lagom bitar, tillsammans med en röd eller vit fröcc (vin & sodavatten i valfria proportioner, gott en varm sommardag eller som måltidsdryck).

  5. 5

    Website said,

    This is attention-grabbing, You’re an constantly skilled writer. I have become a member of your current feed and look forward to searching for more of your own great write-up. Also, I’ve contributed your website around my social networks

  6. 6

    Internet Marketing

    Golka | Ostbloggen

  7. 7

    listado de emails

    Golka | Ostbloggen

  8. 8

    Marie-Louise said,

    Vi har ätit en hel del rökt ost i Zakopane i sommar. Ser exakt ut som på bilden ovan. Den görs på både ko och får mjölk. Men där grillas den och äts varm gärna med tranbärssylt. Detta är en av de godaste ostar vi har ätit. Halloumi går inte att jämföra. Nu försöker vi hitta någon polsk butik som eventuellt importerar den från Zakopane.


Comment RSS · TrackBack URI

Lämna en kommentar