Bocconcini – torkad och rökt mozzarella

Med Golkaosten i färskt minne så kanske det var naturligt att min blick fastnade vid en korg med små gulfärgade ostar med namnet Bocconcini när jag besökte marknaden senast. Chez Ricardo är handlaren som tre gånger i veckan saluför italienska och korsikanska specialiteter på marknaden i Marly-le-Roi. Vid en närmare titt så fanns det även en förklaring skriven på skylten, torkad och rökt mozzarella. Trots att ostkvoten redan var fylld så kunde jag inte låta bli att inhandla några stycken för att prova med Golkan i färskt minne.

bocconcini

Likheten med en ”vanlig” mozzarella upphör vid storleken. Jämfört med Golkan så är det samma tjärdoft dock inte lika stark och smaken av rökt korv går inte att missa även om den känns lite mer elegant här. Vid ett blindtest så är jag tveksam på om jag skulle kunna skilja denna ost och Golkan från en rökt korv måste jag erkänna.

Nu har jag också en idé om varför denna typ av ost uppenbarligen är vanligare utomlands än i Sverige. Hemma har ju de flesta charkdiskar ett antal rökta korvar man kan välja bland och förhoppningsvis är några korrekt rökta och inte bara fullpumpade med aromer. Här nere i Frankrike så har jag faktiskt inte skådat en enda motsvarighet i diskarna. Begreppet korv skiljer sig ju också ordentligt åt så medan vi svenskar njuter vår rökta korv till ölen så får övriga världen hålla till godo med rökt ost.

3 svar so far »

  1. 1

    Esping said,

    Intressant hypotes. En annan tanke kan ju vara att vi inte har så många färskostar i Sverige. Av tradition så har vi producerat lagringståliga hårdostar. Mozzarella är ju en extrem färskost som helst ska ätas timmar efter den producerats. Med rökning håller den lite längre. Samma sak med ricottan. F ö vill jag säga att ostbloggen bara blir bättre o bättre. Jag gillar verkligen ditt sökande efter det genuina o ursprungliga o läser allt med största intresse.

  2. 2

    Sofia said,

    Rökt mozzarella. De ser läckra ut men man förstår att mozarellasmaken inte bryter igenom, men det är kanske som Esping ovan säger att det är för hållbarheten.

    Rökt korv kanske inte är så vanligt neråt. Det behövs ju inte. Ni har ju den fenomenala lufttorkade korven istället. Valet mellan lufttorkat och rökt är enkelt. Lufttorkat vinner.

  3. 3

    Daddy-T said,

    Tack för uppmuntran.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

