Queso

Ostbloggen är tillbaka efter en tur i Christofer Columbus kölvatten över ett av världshaven. Med dagens geografikunskaper så blev resan dock  ingen större överraskning vad gällde var vi skulle landstiga. De efterforskningar som jag gjorde inför resan sa också att det skulle bli en veckas avhållsamhet från mejeriprodukter till förmån för exotiska frukter, eller vad sägs om följande exempel, som hämtats från U.S. Department of Agriculture Foreign Agricultural Service:

”Want a quick snack in the Dominican Republic? Go to your neighborhood colmado, or convenience store, where cheese is choice.
For 5 pesos, or 30 cents in U.S. money, the proprietor will slice off and cube chunks of cheese. This tasty, nutritious snack is a Dominican favorite and part of a growing consumer trend to choose cheese.”

The Cheese Dominicans Choose:
What cheeses find favor in this market? Yellow cheddar is popular. So, too, is queso blanco, a domestic white cheese that is usually purchased in 3- to 4-pound blocks.

The demand for U.S. cheese should continue, since people associate U.S. brands, such as Kraft and Healthy Choice, with quality.

Efter en vecka på Dominikanska republikens stränder så kan jag bekräfta att det är frukt och den i barerna serverade vitamin R som gäller. En kväll vankades det dock spansk buffé på hotellet och där fanns givetvis en ostavdelning, dock utan spanska ostar skall tilläggas. Några komjölksostar varav jag tyvärr endast kan medge att briekopian i smak motsvarade vad den gav sig ut för, övriga avstår jag från att kommentera.

dr-ostbuffe

En fantastiskt vecka i övrigt blev det men tyvärr lyckades jag aldrig ta mig till min neighborhood colmado för att se på när innehavaren skar upp lite queso blanco. Tiden tillbringades mestadels under parasoll och jag passade på att läsa den fantastiska skildringen av miljön kring de gamla hallarna i Paris som Émile Zola skrev 1873, mer om denna skildring i kommande inslag. Tyvärr drabbades undertecknad av en tung manlig förkylning i samband med hemresan varför inläggen på ostbloggen lyst med sin  frånvaro lite längre än avsett.

1 Response so far »

  1. 1

    Chezsofia said,

    Sedär Dominikanska Republiken minsann. Låter härligt.
    Vi var på Saint Martin och Anguilla för några år sedan och det var fantastisk mat. Mycket fisk och min favorit gratinerade havskräftor.

    Kul att du är tillbaka. Trodde du var i Nomrandie och käkade ost. 😉


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

