Rök din egen ost

Efter att ha provat två rökta ostar så fick jag för mig att ta reda på lite mer om hur detta går till. Nästan genast stötte jag på den amerikanska sajten The Virtual Weber Bullet som är helt inriktad på hur man skall bära sig åt för att röka saker och ting. Givetvis finns det även detaljerade tips på hur man bär sig åt för att röka ost.

Grundförutsättningen är att man införskaffar Weberröken Smokey Mountain Cooker. Det är antagligen det svåraste för om man läser vidare så är det bäst att ge sig på rökningen en kall och blåsig dag. Alla typer av ostar skall gå att röka viktigt är dock att temperaturen hålls under 90°F (=32,2°C).

För den som känner att han eller hon behöver nya utmaningar inför årets grill- och röksäsong så tror jag att detta kan vara något att satsa på. Allt du behöver veta finns på the Virtual Weber Bullets sida för ost.

För den som är lite händig så kanske följande filmklipp kan tjäna som inspiration för ett hembygge som inte kostar många kronor.

9 svar so far »

  1. 1

    Chezsofia said,

    Låter som lite väl mycket experimenterande för min del, men det skulle vara spännande att smaka resultatet. 🙂

  2. 2

    P. said,

    ABU-röken bör vara betydligt billigare och lättare att köpa. Eventuellt står det en i källaren.

  3. 3

    esping said,

    Jag har rökt mycket med en ABU-rök men jag undrar om det går att kallröka. Har svårt att föreställa mig hut det skulle gå till.

  4. 4

    Janne said,

    Har själv en weber bullet som jag använder som kallrök. Hittills bara testat mozzarella och sidfläsk men nu är det säsong för att göra mer. Röken funkar bra och är riktigt kul att använda:

    http://annasskafferi.blogspot.com/2008/07/rka-sidflsk.html
    http://annasskafferi.blogspot.com/2008/07/rka-sidflsk-del-2.html
    http://annasskafferi.blogspot.com/2008/06/rkt-mozzarella.html

  5. 5

    dzenan said,

    Har byggt ett rökeri 3.5m hög 1m bred. har funkat hur bra som helst för kallrökning under åren. Brukar röka oxkött för det mesta men mitt sätt är nog lite anorlunda än vad man läser på internet. kortaste tid till färdig kalltorkat kött tar 6 veckor, men ska testa röka ost imorgon. lite cheddar, mozzarella, gouda, grädde ost.. man kan inte göra fel med alla.
    Har inte problem med värmen i med att rökeri är så hög + röker bara på vintern 😉 denna gång testar jag med ekved..

  6. 6

    Micke said,

    Om man gör som på filmen, hur länge ska man röka osten?

  7. 7

    images said,

    That was each fascinating at the same time as insightful!
    Thank you for sharing your ideas with us.

  8. 8

    Also, we need to determine the rounds of the
    quiz according to it. You must definitely be planning to make it special and memorable
    by keeping a good theme, ordering the best food and choosing the best games.
    The food is decent and the drink specials on Tuesdays include $2.

  9. 9

    Tarot card said,

    Tarot card

    Rök din egen ost | Ostbloggen


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

