En bit Comté om dagen

I Lyonbaserade dagstidningen Le Progrès kan man läsa en artikel som gläder alla älskare av hårdosten Comté. Laurent Chevallier, läkare vid sjukhuset CHU i Montpellier, rekommenderar en konsumtion av 60 gram Comté om dagen för ett stärkt immunförsvar. Zink är viktigt för vårt immunförsvar och ost är ett livsmedel som innehåller mycket av varan, Comté är en av ostarna som bidrar mest med zink, 7-8 mg per 100 g ost.

Kanske min relativt höga konsumtion av Comté vara förklaringen till att jag numera ytterst sällan är förkyld? Ost får dock anses vara en ytterst modest källa till zinkintag om man jämför med ostron vars zinkbidrag ligger på 80 mg/100 gram. Franska myndigheter rekommenderar ett dagsintag på mellan 10-15 g per dag medan de svenska är lite mer återhållsamma och föreslår 7-11 g/dag.

Nedan syns delar av förra helgens förstärkta zinkintag, en låda med två dussin Marennes Oléron, fine de claire. De omfattas av SGB (Skyddad Geografisk Beteckning) och är garanterat kvalificerade för den senaste svenska specialmärkningen Äkta Vara.

Ostron

5 svar so far »

  1. 1

    bleckisen said,

    Comté är verkligen en underbar ost. Jag ska nog testa rekommendationen, och se om jag håller mig frisk fram till jul.

  2. 2

    Minna said,

    Det var nog en av de mest fantastiska rekommendationer jag hört! Tur jag har en bit Comté i kylen så jag kan påbörja denna hälsokur redan ikväll 🙂

  3. 3

    Sara i Rögla said,

    Slurp! Äter gärna både comté och ostron …. Idag var vi på Olofsbergs äppleodling i Karakås utanför Kivik och köpte de mest fantastiska äpplen. Söta och saftiga som äpplemust. På den här odlingen har de en massa spännande sorter som man, sorgligt nog, garanterat inte hittar på ICA. Rekommenderas.

  4. 4

    Daddy-T said,

    Äpplen är nog också bra för immunförsvaret. Vi var också på självplock i helgen och favoritäpplet denna gång hette Akane

  5. 5

    Jim said,

    Mycket bra rekommendation.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

